
 
 

1 
 

The New Press and Media Act in Hungary 

At the end of December 2010 the Hungarian Parliament adopted a new press and media law which 
immediately aroused strong criticism in the EU states, OSCE (Organization for Security and Cooperation in 
Europe), and European journalist organizations for contradicting European ideologies. The Act came into 
force at the beginning of January 2011, when Hungary also assumed the EU presidency for the subsequent 
six months. A basic concern is how Hungary can participate in evaluating the progress of democracy in the 
candidate countries when it is moving away from democracy itself. 

The act, comprising 230 articles, establishes in the country a new body for media control, the National 
Media and Communications Authority, for monitoring the contents of all media, including the internet. 
Media Council is an independent body of the Authority. The Authority may stipulate regulations with 
respect to the behavior of the media. If it regards that the published information is not balanced, it has the 
right to impose a heavy fine to the media in question or even suspend its activity (see article 187 below). It 
may also oblige the media to reveal their source of information. The Act also gives quotas to European and 
Hungarian programmes and music in the public media (articles 20-22). The Act stresses respecting “family 
values,” a fact that has made the international sexual minority organizations suspicious. The Authority, as 
well as several other institutions, is led by Fidesz, the leading political party. 

Besides the Authority, the Act also stipulates the establishment of the Public Service Foundation governing 
the radio, the two national TV channels, and the news agency MTI. The Foundation is controlled by the 
parliament by 2/3 majority. Both the government and the opposition may propose 3 of the 6 members to 
the Board of Trustees, the managing organ of the Public Service Foundation. They are appointed by the 
parliament with 2/3 majority, and the minimum number of members in the Authority is 3. The members 
are appointed for nine years, which is longer than two legislative periods.  

Set in the context of the political situation in Hungary the Act may be seen as expanding the power of the 
nationalistic centrist-rightwing party Fidesz, which occupies 2/3 of the parliament seats and is the only 
party in the government. In the last elections in spring 2010 the party got the absolute majority of votes. It 
is able to change all laws, including the constitution, without the support of other parties. The Media Act 
seems to indicate that Fidesz has moved a step towards one party media control.  

The Act has been criticized for ambiguity: “In the lack of clear guidelines the journalists cannot know when 
they are breaking the law”, says Dunka Mijatovic who is responsible for the freedom of press in OSCE. He 
expressed his concern that if not correctly used, the Act may endanger critical media and public discussion 
in Hungary. 

The foreign minister of Luxemburg Jean Asselborn: “This is a direct threat to democracy. Until now 
Lukashenka has been considered the last dictator in Europe. When this act enters into force that will no 
longer be the case.” 

“In a democracy the media should not be considered enemies of the state. The media controlling body that 
will start in Hungary from the beginning of the year 2011 is an alarming sign that the state wants to control 
the media”, says Markku Laukkanen, member of the media committee of the OSCE parliamentary 
assembly. 

In the European Parliament the Greens condemned the law as contrary to European basic values and 
demanded that the EU Commission take action. 



 
 

2 
 

The opposition newspapers protested the draft Act in Hungary by issuing in December blank first pages, 
without any text. 

The EU Commission has required Hungary to prove that the Act does not violate the EU regulations. There 
is fear that with the Act Hungary aims at suffocating criticism of its policy.  In particular the following 
aspects should be reviewed:  

• The requirement of balanced information in electronic media has been formulated so that it may 
trespass the freedom of expression and people’s right to free information; 

• The question about the restriction of foreign programmes and the high penalties: are the penalties 
so high that they may lead to the closing of a media? Can the restrictions be used unduly for cases 
that the Authority doesn’t like? 

• The registration duty which concerns even private persons maintaining blogs; in the opinion of the 
EU Commission the registration duty restricts too much the organization and offering of services. 

Also the supervision/control of foreign media (working in Hungary) has raised questions. Hungary’s Prime 
Minister Viktor Orbán promised to submit the reviewed formulation by 10 Feb. (No information about the 
possible changes was available to me to date.) The Hungarian president signed the Act at the end of 
December and it is in force since the beginning of January 2011. 

Sidetracks: 

1. The Swiss-owned liberal paper Nepszabadsag had a conflict with the director of the Authority, Ms 
Annamária Szalai in December. The paper wrote about the media situation in Hungary, and Ms 
Szalai sent a response making corrections to wording. The paper disagreed with the corrections and 
refused to make the changes, offering Ms Szalai to take the case into court. The point is that one 
month later, since the act was in force, the Authority would have the power to enforce the law and 
say the last word; 

2. The Christian Democrats form a part of the Fidezs party, whose youth organization got recently a 
new chairman, the 33-year old Bence Stágell. He is particularly interested in the moral attitudes of 
people, family values, “chastity”, etc. In this context the TV programme Való Világ (“The real 
world”, a version of Big Brother run by the German owned commercial channel RTL) has come to 
the focus. On the basis of the new Media Act, Stágell urged people to make complaints about the 
programme to the Authority. In two weeks 65 complaints arrived. Now (January 2011) there is 
pressure to end the programme though one million people are watching it weekly. 

3. The Media and Communications Authority has a department for content supervision (MNHH, 
Tartalomfelügyeleti Föozstály). The director Márta Boros’s first attack was against the small radio 
station Tilos Radio. The station transmitted the rap song “It’s on” of the American artist Ice-T in the 
afternoon, when young people listen to the radio. The Authority regards the song to be harmful to 
young people’s development. 

 

 

 

 



 
 

3 
 

Summary of the following sources: 

• www.euractiv.fr .Unofficial English translation of the Hungarian Press and Media Act 2010 
• Unkarin medialaki on paluuta menneeseen. Helsingin Sanomat, Editorial 20.01.2011, Heikki 

Nyyssönen, University of Tampere, Professor of international politics 
• Euroopan otsikoissa: Unkarin medialaki. Suomen Kuvalehti, 13.01.2011 
• Unkarin medialaki on hylättävä. Helsingin Sanomat, Editorial 30.12.2010 
• MTV3 News, 22.12.2010  
• www.ranneliike.net   Blog-pages 07.12.2010 – 24.01.2011 

 

http://www.euractiv.fr/�
http://www.ranneliike.net/�

